Villkor för tjänster

Bokningsinformation om AD Djurlivet tjänsten som Katteri SE*Amadeus Doll´s lanserade kan jämföras med hundrastning i egna närområdet istället för att lämna katten eller hunden på pensionat.

Tjänsten är till för djurägaren när hen arbetar på annan ort eller är på annan resa utan djur och till för andra kattuppfödare som behöver passning av deras katteri m.m. 

I första hand vänder sig AD Djurlivet till kattägare men AD Djurlivet har enskilda hundpromenader så länge inget annat medges på vår hemsida där kan ni kontakta AD Djurlivet över ert behov. Utbildning ser AD Djurlivet som en självklarhet och AD Djurlivet utbildar sig efter bästa förmåga och håller sig uppdaterade med de senaste inom djurbranschen i den mån det är möjligt. 

Hemsidan uppdateras med jämna mellanrum då AD Djurlivet vill att ny information kommer ut snabbt och håller hemsidan dagsfärsk. AD Djurlivet vision är: Att på detta sätt möjliggör för djurägare som får välja vilken typ av passning som passar bäst för deras djur. Vissa djur trivs på pensionat och vissa vill inte vara hemifrån utan hemma i sin trygga vardag med så minimala förändringar som möjligt. Det är helt okej med båda alternativen att fler katter och hundar kommer att få tillsyn och promenader oftare och enligt nya djurskyddsförordningen som började gälla 20200615. 


Varför ska ni välja AD Djurlivet? 
AD Djurlivet vill att ni ska veta att era djur är i trygga händer när ni använder er av AD Djurlivet tjänsten. AD Djurlivet garanterar ett trevligt bemötande och vårt gemensamma mål är att ni ska var nöjda och djuren glada med AD Djurlivet tjänsten. AD Djurlivet använder positiv förstärkning vid hantering av djuren och ignorerar eller avleder oönskat beteende till ett positivt beteende med klicker, leksak och gott godis samt ett glatt humör. AD Djurlivet står för hög kvalité med tålamod och noggrannhet. 

Hur bokningen går till? 
På hemsidan bokar man AD Djurlivet bäst genom ett formulär. 
Bokningen är ej fullständig förrän ni har fått bekräftelsemail med bokningsnummer och kundnummer.Man bokar först konsultationsbesök på ca 30 min och då går AD Djurlivet igenom ert och djurens behov av passning, foder, allergier, mediciner och annat som är bra för AD Djurlivet att veta för att underlätta passningen för ert djur och er som t.ex avtal, nyckelkvittens, djurens kontaktperson/veterinär och hur försäkringen fungerar m.m. 

Känns det bra under besöket och ni vill boka AD Djurlivet går det bra att göra det redan vid detta besök. Ha med er djurens senaste vaccinationskort. Man får då AD Djurlivet kontaktnummer för daglig uppdatering under passnings perioden.

 

Viktiga punkter
Några viktiga punkter om djuren, telefonnummer till närmaste kontakt och djurets veterinär bör finnas tillgänglig och i samband med att ni ingår ett avtal med AD Djurlivet ger ni samtycke att AD Djurlivet kontaktar er kontakt eller veterinär om det behövs om inte AD Djurlivet får tag i Er djurägare vid akuta händelser samt vid akuta fall lämna in djuren till närmaste eller er egen veterinären. Veterinärräkningen betalas av djurägaren eller utsedd kontaktperson. 



Kloklippning
Det händer att det kan blöda lite från klon ifall hunden inte står till och rycker precis när man klipper av klon som kan se mycket ut. Särskilt svarta klor kan vara svåra att se gränsen till pulpan. Det stoppar efter några minuter och hunden brukar inte bry sig om man inte själv börjar stressa och väcka uppståndelse för hunden. Oftast blöder det lite en stund och man klipper färdigt övriga klor. Vid enstaka tillfällen används blodstopp pulver.  Viktigt att matte eller husse inte markerar obehag av händelsen så att det blir svårare att klippa klorna nästa gång.


Tandbehandling se Tandbehandling här
När ni bokar en behandlingstid hos AD Djurlivet så måste djurägaren vara medveten att vi på AD Djurlivet inte är några trollkarlar med quickfix att få rent hela munnen. Speciellt om inte hunden aldrig blivit borstad tidigare hemma. Det tar tid att lära hunden att bli tandborstad och husse och matte bör ha satt grunden med en positiv upplevelse. Tandbehandlingen är tandborstning men Cleany Teeth ultraljudstandborste. AD Djurlivet är certifierad tandbehandlare genom Jess2dogs


Pälsvård
När ni bokar en behandlingstid hos AD Djurlivet så måste djurägaren vara medveten att vi på AD Djurlivet inte är några trollkarlar med quickfix att få hunden tovfri på en timme. Vid svåra fall tar det långtid att få pälsen tovfri och genomborstad. Vid speciella fall kommer AD Djurlivet att neka behandling och skicka vidare till andra instanser beroende på fall och typ av päls. Detta gäller både katter och hundar. I specifika fall när det är möjligt kommer jag enbart rekommendera rakning så att den gamla pälsen rakas bort för ny fräsch päls ska växa fram och en ny chans för djurägaren att ta hand om pälsen. I vissa fall behövs sedering och då är det bara veterinärer som kan erbjuda rakning med sedering.
Beroende på päls, skick och ålder så gör vi vad som kan så länge hunden/katten inte tar illa vid sig och orkar. Ibland ber jag kunden komma tillbaka efter några dagar så att hunden eller katten fått återhämta sig och man fortsätter. I annat fall skickar jag kunden vidare till tex veterinären.  


Katterna 
Ska vara vaccinerade senast 14 dagar innan första besök för kattsnuva och kattpest och id-märkta samt avmaskade vid behov och eventuellt kolla masken. För importerade katter gäller även gällande rabiesvaccinering och ny vaccinering senast 21 dagar före start. 


Hunden
Den yngsta hunden får minst vara 4 mån gammal. Hundarna ska vara vaccinerade senast 14 dagar före start mot parvo, kennelhosta, valpsjuka och importhundar även för gällande rabiesvaccin från Sverige senast 21 dagar före. Mer information om hundpromenaderna får ni vid konsultationsbesöket.


Försäkring
Ni ska ha minst gällande hemförsäkring och djuren ska minst vara veterinärvårds försäkrade (Livvärde frivilligt)


Tillbehör som bör finnas på plats till första besöket
Kattsand, kattmat som djuren/katterna är vana vid och eventuella mediciner t.ex p-piller, insulin e.t.c
Påsar till att tömma kattlådan och sopor måste finnas på plats under hela passningen. Hundbajspåsar samt deras egna godis för promenaderna och gärna en klicker.

 

Betalning
AD Djurlivets betalningsmetod är Swish eller bankgiro. Total beloppet skall vara AD Djurlivet tillhanda före 1a besöket vid kattpassning och hundrastning.


Avbokning
Avbokning sker via telefon. OBS Inte mail.
Avbokar ni en tjänst senast 48 h före 1a besöket är det kostnadsfritt
Vid senare avbokning än 48 h debiteras 30% av totalkostnaden utan läkarintyg om ni blir sjuk.
Vid Covid-19 misstanke gäller positivt test, sjukskrivning från jobb eller avbokad resa som underlag vid avbokning senare än 48 h innan 1a besöket för att det skall vara kostnadsfritt. 

30% av totalbeloppet skall vara AD Djurlivet tillhanda 8 dagar efter beställd tjänst. Därefter tillkommer påminnelseavgift 60 kr och dröjsmålsränta 25% på beloppet. 



Har ni något ni undrar över är ni välkomna med era frågor till oss så besvarar vi efter bästa kunskapsförmåga


OBS!!! Angående hackade Facebook konton! OBS!!! 

AD Djurlivet begär aldrig pengar, kontouppgifter och dylikt via messenger eller på annat sätt utan att ni varit i kontakt med AD Djurlivet. Ni betalar först när båda parter enligt skriftlig överenskommelse och avtal kommit överens om innehållet i tjänsten. 


Vänligen AD Djurlivet